Home > Lumea Ford > Istoria companiei

Henry Ford a schimbat viata multor oameni, datorita masinilor practice si accesibile pe care le-a produs. Linia mobila de asamblare si tehnicile de productie de masa pe care le-a inventat au stabilit standardele prin care avea sa fie evaluata activitatea industriala in toata prima jumatate a secolului XX.

Povestea incepe in Springwells Township, Wayne County, Michigan, pe 30 iulie 1863, cand William si Mary Ford au devenit parinti, la nasterea lui Henry, primul dintre cei sase copii ai familiei. Crescand la o ferma prospera de familie, el si-a facut educatia intr-o scoala sateasca, ce avea o singura clasa, inca de pe-atunci el a aratat un interes deosebit pentru absolut tot ce tinea de mecanica. Acest interes avea sa devina geniu desavarsit si sa ii aduca lui Henry recunoasterea ca ‘unul dintre cei mai mari industriasi ai lumii’.

Povestea lui Henry Ford

Renovare. Inovatie.

Ford incearca mereu sa deschida drumul pe pista tehnologiilor, de la trapa electrica din 1971 pana la MyKey din 2015.

Ford Keyless Entry Technology

Evolutia productiei de masa

Henry Ford si-a creat prima linie de asamblare in 1913 si a revolutionat procesele de fabricatie ale modelului Ford T. Aceasta linie de asamblare, construita la prima fabrica Ford din Highland Park, Michigan, a devenit punctul de referinta pentru metodele de productie in masa din intreaga lume.

Invatarea comertului.

Ucenicia sa a tinut trei ani, dupa care Henry s-a intors la Dearborn. In urmatorii cativa ani, Henry s-a ocupat cu repararea si operarea motoarelor pe aburi, cu diverse slujbe de scurta durata intr-o fabrica din Detroit, dar si cu imbunatatirea utilajelor folosite la ferma tatalui sau. Anul 1888 a marcat o decizie majora in viata sa, si anume cea de a se casatori cu Clara Bryant; pentru a-si intretine familia, Henry a preluat conducerea unui gater din regiune.

Urmatoarea schimbare majora nu avea sa intarzie prea mult: in 1891, Ford lucra, deja, ca inginer la Edison Illuminating Company, in Detroit. Doi ani mai tarziu, dupa ce a fost promovat inginer-sef, Ford avea, in sfarsit, suficient timp si suficiente fonduri pentru a se ocupa mai intens de experimentele personale legate de functionarea motoarelor cu ardere interna.

Henry Ford inspecting engine
First Ford Vehicle - Model T 1908

Inceputurile Ford Motor Company

Prin modelul T, scos pe piata in 1908, Henry Ford si-a indeplinit visul de a fabrica un automobil fiabil, eficient si cu un pret rezonabil. Acest vehicul a marcat o noua era in transportul personal; era usor de utilizat, intretinut si manevrat pe drumurile accidentate - un succes instantaneu.

O noua generatie

Lucrurile avansau rapid. In anul 1919, Henry si fiul sau Edsel au achizitionat intreg stocul de participatiuni al actionarilor minoritari, in valoare de 105.568.858 $, devenind astfel proprietarii companiei. Edsel, care a preluat in acel an functia de Presedinte de la tatal sau, a continuat sa ocupe aceasta pozitie pana la moartea sa, in anul 1943, atunci cand Henry Ford a revenit la conducerea companiei.

Henry Ford and Henry Ford II
Henry Ford

Pensionare

Henry Ford a demisionat, pentru a doua oara, din functia de presedinte al Ford Motor Company in septembrie 1945, fiind urmat in functie de nepotul sau, Henry Ford II. In anul urmator, Henry a fost omagiat la Jubileul de aur al Industriei de Automobile Americane, pentru contributia sa majora la industria de automobie, iar mai tarziu, in cursul aceluiasi an, Institutul American al Petrolului i-a inmanat prima medalie de aur pentru contributia exceptionala la bunastarea umanitatii.

Sfarsitul unei ere

Henry Ford a murit la resedinta sa din Fairlane, in Dearborn, pe 7 aprilie 1947, la 11.40 pm. Avea 83 de ani. La momentul mortii sale, inundatiile provocate de raul Rouge River au provocat o cadere a curentului in zona. Cu lampile cu cherosen si lumanarile aprinse, scena trebuie sa fi fost similara cu cea nasterii sale, in urma cu 83 de ani.

Henry Ford seated portrait
alt

Sigla Ford

Sigla ovala Ford este unul dintre cele mai cunoscute simboluri din lume si este folosita in mod regulat de peste 50 de ani. Ovalul nu a fost folosit insa de la inceputul companiei – iata cum a evoluat logo-ul Ford de-a lungul anilor.

Ford 1903 logo

1903
Primul Logo

Sigla a fost folosita pentru prima oara in comunicare la inceputul anului 1903. Prima masina produsa in serie, modelul A, a primit un tratament special - primul logo Ford pentru masina a avut un aspect „in tendinte”, cu influente art nouveau.

Ford 1906 logo

1906
Sigla cu aripi

In 1906, a aparut o forma mai elaborata a siglei prin scriera stilizata a literelor "F" si "D"- cunoscuta sub numele de "sigla cu aripi". Aceasta sigla a fost folosita pe toate masinile Ford pana la sfarsitul anului 1910, cand textul a fost revizuit din nou in forma care este inca in uz astazi. Sigla comerciala a fost inregistrata la Oficiul de Brevete din Statele Unite in 1909.

Ford 1907 logo

1907
Primul Oval

Primul oval a fost initial folosit de Ford Motor Company Limited din Marea Britanie. Aceasta sigla ovala a fost folosit pentru a face publicitate marcii Ford ca "semn distinctiv pentru fiabilitate si economie". Ulterior fiind adoptata si de Ford Motor Company.

Ford 1911 logo

1911
Definirea Ovalului

Prin combinarea ovalului cu literele scrise stilizat, Ford a creat sigla definitiva. Vehiculele Ford si comunicatele companiei au continuat sa utilizeze literele scrise stilizat pana la sfarsitul anilor 1920.

Ford 1912 logo

1912
Masina universala

Pentru o scurta perioada de timp, Ford s-a indepartat de designul oval si a folosit designul unui triunghi inaripat pe masinile lor. Conceputa pentru a simboliza viteza, usurinta, gratia si stabilitatea, sigla a fost produsa in portocaliu sau albastru inchis si a purtat pe ea cuvintele "The Universal Car". Henry Ford nu a placut designul si a oprit rapid productia siglei.

Ford 1927 logo

1927
Sigla ovala Ford

Noul model A a fost primul vehicul Ford care plasa pe grila radiatorului sigla ovala Ford. Cu cunoscutul fond albastru regal pe care il recunoastem si astazi, sigla a fost folosita pe majoriatatea masini pana la sfarsitul anilor '50.

Ovalul albastru a disparut apoi de pe capotele si grilele masinilor Ford pana la mijlocul anilor 1970, fiind inlocuit de cuvantul "Ford". Desi sigla Ford ovala era folosita in mod constant in comunicatele companiei, in aceasta perioada.

Sigla albastra de astazi

Din anul 1976, toate masinile Ford au inceput sa poarte, ca pe un simbol de identificare, sigla ovala Ford colorata in albastru si argintiu, oferind astfel un brand mai usor de recunoscut in lumea intreaga.

alt

O idee simpla

Intentia lui Henry a fost aceea de a produce cel mai mare numar de masini, cu design simplu, pentru cel mai mic cost posibil. In epoca in care masina era o proprietate care se adresa in principal oamenii foarte bogati, visul lui Henry Ford a fost acela de a "pune lumea pe roti" si de a produce un vehicul accesibil pentru publicul larg.

Cum a construit Ford primele masini

In primele zile, Ford a construit masini la fel ca toti ceilalti - unul cate unul. Masina era asezata pe sol, langa mecanici, iar echipele lor de sprijin ii aprovizionau cu piese pentru a le asambla de la sasiu in sus. Pentru a accelera procesul, masinile erau apoi asamblate pe banci care erau mutate de la o echipa de muncitori la alta. Dar acest lucru nu era rapid, deoarece Ford inca mai avea nevoie de echipe de forta de munca calificate pentru a asambla masina "construita manual". Astfel, nivelurile de productie erau inca scazute, iar pretul masinii era mare pentru a acoperi costurile mecanicilor.

A fost nevoie de automatizare. Henry si inginerii sai au inventat masini pentru a produce cantitati mari de piese necesare pentru asamblarea vehiculului si metode rapide de asamblare a pieselor. Erau pregatiti pentru descoperire.

Cresterea productivitatii

Pentru a atinge obiectivul lui Henry Ford de consum in masa prin productie in masa, productivitatea trebuia sa creasca. La fabrica Detroit din Michigan, muncitorii erau plasati la posturile de munca si sasiul era tras printre acestea folosindu-se o franghie puternica. Sasiul se oprea la fiecare statie, iar piesele erau montate, procesul repetandu-se pana cand constructia era finalizata.

Ford Mercury assembly line 1946
Ford vehicle inspection assembly line 1972

Un rezultat impresionant

Henry Ford a construit urmand principiile de baza ale pionierilor timpurii, cum ar fi Elihu Root, care a creat un sistem de asamblare pentru Samuel Colt, care a impartit procesul de fabricatie in mai multe etape pentru a il simplifica.

El a continuat sa experimenteze pana cand fiecare practica a fost rafinata, iar viziunea sa de productie in masa a devenit realitate.

Pentru a reduce dependenta de forta de munca calificata, Henry a folosit piese interschimbabile, ce puteau fi asamblate cu usurinta de lucratorii necalificati. Experimentele au continuat cu glisierele si cu transportoarele. Bineinteles a fost meticulos analizata atat amplasarea oamenilor, cat si a uneltelor, pentru a asigura o linie de productie care sa opereze cat mai eficient posibil.

Suma componentelor

Fiecare departament din procesul de productie a fost impartit in componente. Aceste linii de sub-asamblare au fost amplasate in fiecare zona, pana ce Henry a fost auzit rostind remarca "totul in uzina se misca."  Viteza de productie s-a marit – aceasta fiind, in unele cazuri, de patru ori mai mare.

Ford Rotunda building 1938

Linia de asamblare finala

Ultimul pas a fost creearea liniei mobile de asamblare finala. Sasiul se deplasa de-a lungul liniei si pe la fiecare statie de lucru, pana cand masina completa iesea de pe linia de productie pe propriile roti. O parte esentiala a acestui proces era aceea ca toate liniile de aprovizionare de-a lungul traseului erau sincronizate, pentru a oferi componentele potrivite la momentul potrivit.

Rezultate

Aceasta combinatie de precizie, continuitate si viteza a introdus productia de masa in intreaga lume. In Highland Park, capacitatea de productie a modelului T a atins un nivel record, o masina completa parasind linia de asamblare la fiecare 10 secunde ale fiecarei zile de lucru. Ford a reusit sa reduca preturile, sa dubleze salariul zilnic minim pana la 5 $, sa fabrice un produs superior si sa faca si profit.

La acel moment, Ford producea doua milioane de vehicule model T in fiecare an, la un pret de numai 260 $.

Ford assembly line 1985
Crowds of applicants for $5 day wage at Ford Motor Company

Progres revolutionar

Modelul T a pornit o revolutie rurala. Plata zilnica de 5 $ si filozofia din spatele acesteia au pornit o revolutie sociala. Linia de asamblare mobila a pornit o revolutie industriala.

Top